Nawiązywanie kontaktów międzyludzkich jest sztuką niełatwą. Znalezieniu nici porozumienia sprzyja stosowanie się przez osoby nawiązujące znajomość do społecznie akceptowanych i uznawanych za taktowne i odpowiednie do danej sytuacji zachowań. Uznaje się powszechnie, że osoby kulturalne mają w tym względzie ułatwione zadanie.
Jednak nawiązanie kontaktu to dopiero połowa sukcesu. Również w celu dłuższego utrzymania znajomości należy przestrzegać wielu zasad, aby nie urazić i nie stracić zaufania naszego znajomego. Stosowanie się do nich jest również kluczowe w kontaktach biznesowych. O ile samo słowo „kultura” ma wiele znaczeń, o tyle wyrażenie kultura biznesu dotyczy zbioru pewnych zasad, do których należy się w tego typu kontaktach stosować.
Jest to więc swego rodzaju savoir – vivre biznesmenów. Przed niełatwym zadaniem stają ci, którzy nawiązują współpracę z firmami z różnych części globu, gdzie kultura znacznie różni się od naszej, europejskiej. Na pozór te same gesty, czy słowa mogą mieć inne znaczenie dla Europejczyka, a inne dla Azjaty, czy Amerykanina. Reprezentowanie firmy w kontaktach z zagranicznymi partnerami jest jednym z najważniejszych zadań, jakie stoi przed pracownikiem. Dlatego też często, przed podjęciem rozmów z przedstawicielami innej firmy, kierowany jest on na szkolenie. Uczy się na nim szeroko pojętej etykiety biznesowej.
Przyswaja zasady prowadzenia rozmów, powitań i pożegnań, doboru stroju, zachowania podczas spotkania biznesowego, czy nieoficjalnej kolacji. Człowiek kulturalny, zachowujący się taktownie jest postrzegany lepiej niemal w każdym środowisku. Również w biznesie stosowanie się do zasad kultury może zaowocować udaną współpracą.